Ποιο ΤΟ ΕΥΝΟΪΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ποιο το ΔΥΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ που δημιουργείται με βάση το νομοσχέδιο για την κοινωνική οικονομία 10-10-16 |
Τρίτη, 11 Οκτώβριος 2016 08:37 |
Μελετώντας το νομοσχέδιο για την κοινωνική οικονομία που κατατέθηκε στην βουλή, διαπιστώνουμε για μια ακόμη φορά μετά την ηλεκτρονική διαβούλευση του Ιουλίου, ότι μόνο κατά ένα μέρος ανταποκρίνεται στον σκοπό που θέτει το ίδιο νομοσχέδιο εξ αρχής. Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η «δημιουργία ενός ευνοϊκού και σταθερού περιβάλλοντος που θα διευκολύνει την ανάπτυξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας». Υπάρχουν αντικρουόμενες διατάξεις και μέσα, που υπονομεύουν και αναιρούν τον σκοπό αυτό και αντί για ευνοϊκό περιβάλλον, επιφέρουν δυσμενές περιβάλλον για τις αυθεντικές κοινωνικές επιχειρήσεις. Ας ξεκινήσουμε όμως από τα θετικά:
Η κριτική μας:
Η αρχή της εταιρικής σχέσης για την περίοδο 2014 – 2020: ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ Η πρόταση περιέχει συγκεκριμένες διατάξεις για την ενίσχυση των εταιρικών σχέσεων και την ενθάρρυνση της ενεργής συμμετοχής κοινωνικών εταίρων και μη κυβερνητικών οργανώσεων (ΜΚΟ) σε επενδύσεις ΕΚΤ. Απαιτεί την κατανομή κατάλληλου ποσού πόρων του ΕΚΤ σε δράσεις ανάπτυξης ικανότητας για κοινωνικούς εταίρους και ΜΚΟ σε λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες. Πηγή: «Επίσημη Έκδοση Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πολιτική Συνοχή Επενδύσεις στην ανάπτυξη και την απασχόληση» «Η αρχή της εταιρικής σχέσης αναφέρεται στη συνεργασία ανάμεσα στις δημόσιες αρχές των κρατών – μελών (εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο), στον ιδιωτικό τομέα και στην κοινωνία των πολιτών. Η συνεργασία αυτή βασίζεται στην ουσιαστική συμμετοχή όλων των εταίρων σε όλο τον κύκλο ζωής του εκάστοτε προγράμματος (διαβούλευση, προετοιμασία, εφαρμογή, παρακολούθηση και αξιολόγηση), διασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες συμμετοχής σε κάθε εταίρο, από όποιον τομέα και αν προέρχεται. Το κράτος – μέλος καλείται να οργανώσει εταιρική σχέση με: α) τις αρμόδιες περιφερειακές, τοπικές και άλλες δημόσιες αρχές, β) τους οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους και γ) οποιοδήποτε άλλο κατάλληλο φορέα που εκπροσωπεί την κοινωνία των πολιτών (περιβαλλοντικοί εταίροι, ΜΚΟ, φορείς αρμόδιοι για την προώθηση της ισότητας και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού). Κάθε κράτος – μέλος, εντοπίζει και ορίζει τους πιο αντιπροσωπευτικούς εταίρους, διασφαλίζοντας την πολυφωνία στην εταιρική σχέση. Η συμμετοχή των φορέων που αντιπροσωπεύουν την κοινωνία των πολιτών και των φορέων που είναι αρμόδιοι για την ισότητα και την καταπολέμηση των διακρίσεων. Στο πλαίσιο της εταιρικής σχέσης, θα πρέπει να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (ΜΚΟ) που αντιπροσωπεύουν την κοινωνία των πολιτών, σε τομείς όπως το περιβάλλον, η κοινωνική ένταξη, η ισότητα και η αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού. Επειδή ο αριθμός των ενδιαφερόμενων οργανώσεων ενδέχεται σε πολλές περιπτώσεις να είναι ιδιαίτερα μεγάλος, δυσχεραίνοντας την ομαλή λειτουργία της εταιρικής σχέσης, προτείνεται η δημιουργία συντονιστικού οργάνου και ο ορισμός ενός κοινού εκπροσώπου της εταιρικής σχέσης που θα συμβάλλει στην προετοιμασία και εφαρμογή των προγραμμάτων. Βεβαίως είναι απαραίτητη η διασφάλιση της μεγαλύτερης αντιπροσωπευτικότητας. Τι σημαίνει ομάδες τοπικής δράσης; Οι ομάδες τοπικής δράσης θα πρέπει να αποτελούνται από εκπροσώπους τοπικών δημόσιων και ιδιωτικών κοινωνικοοικονομικών συμφερόντων, όπως επιχειρηματίες και οι ενώσεις τους, τοπικές αρχές, συνοικιακές ή τοπικές ενώσεις, ομάδες πολιτών (όπως μειονότητες, ηλικιωμένοι πολίτες, γυναίκες/άντρες, νέοι, επιχειρηματίες, κλπ.), κοινοτικές και εθελοντικές οργανώσεις, κλπ. Η κοινωνία των πολιτών και οι εταίροι του ιδιωτικού τομέα πρέπει να κατέχουν τουλάχιστον το 50% της εξουσίας στη λήψη αποφάσεων και καμία ομάδα συμφερόντων δεν πρέπει να έχει πάνω από το 49% των ψήφων». (Πηγή: «Οι Δήμοι στο κατώφλι της νέας προγραμματικής περιόδου» ΕΕΤΑΑ, Σεπτέμβριος 2013)
Με αυτά τα δεδομένα διαπιστώνουμε μολονότι το νομοσχέδιο ανεβάζει θεωρητικά ψηλά στην ατζέντα το ζήτημα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας στην Ελλάδα, επενδύει πολιτικά στην αντιμετώπιση της ανεργίας και καλλιεργεί προσδοκίες στην κοινωνία, εν τούτοις υπονομεύει τον σκοπό αλλοιώνοντας το θεσμικό περιβάλλον με αλλότριες προς τον βασικό σκοπό διατάξεις. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΩΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
Του Ευάγγ. Σπινθάκη Χρήστου Καραζούπη και Γιάννου Παπαιωάννου |