i

Πρόγραμμα βελτίωσης συνθηκών ζωής πόλεων: «Οικολογικό τετράγωνο»

Γράφει ο Μιχάλης Γρ. Βραχόπουλος
Καθηγητής ΤΕΙ Χαλκίδας

(Τετράγωνο Ρήγας Ρηγόπουλος)

Περιβαλλοντικά προβλήματα συσχετιζόμενα σε αστικές περιοχές οι οποίες παράγουν μεγάλα ποσά και πολλά είδη αποβλήτων, είναι μερικά από τα πρόσφατα ερευνηθέντα θέματα. Στις μεγάλες πόλεις, οι οποίες είναι ενεργειακά απαιτητικές μονάδες, ένας φαύλος κύκλος εγκαθίσταται επειδή τα θερμικά απόβλητα από τις κλιματιστικές μονάδες που χρησιμοποιούνται για να ψύξουν τα κτίρια , ανεβάζουν τη θερμοκρασία της πόλης, η οποία τότε απαιτεί μεγαλύτερα ψυκτικά φορτία για τα κτίρια. Βασισμένη στη συγκέντρωση του πληθυσμού στις μεγάλες πόλεις, η συνήθης πρακτική για τις νεοδημιουργούμενες περιοχές, οδηγεί σε χαρακτηριστική μείωση του πρασίνου, δημιουργία ισχυρών ηλιακών αντανακλάσεων, μείωση του παραγόμενου οξυγόνου και «κατανάλωση!» διοξειδίου του άνθρακα. Κύριο χαρακτηριστικό των παραπάνω είναι η δημιουργία ασφυκτικού κλίματος στις μεγάλες πόλεις, κυρίως το θέρος, με την αύξηση της θερμοκρασίας και την εμφάνιση του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Η κατάσταση του περιβάλλοντος στις πόλεις και ιδιαίτερα στην Αθήνα είναι, ως γνωστόν, προβληματική. Για τη βελτίωση της κατάστασης αυτής και την εξοικονόμηση ενέργειας, είναι αναγκαία η αναβάθμιση των παλαιών κτιρίων και πολυκατοικιών και η αναμόρφωσή τους τόσο ως προς την ενεργειακή τους συμπεριφορά όσο και ως προς τη διαχείριση των αποβλήτων τους. Η επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος ορίζεται από δυο βασικά λόγους,

α) την αναμόρφωση των υπαρχόντων παλαιάς κατασκευής κτιρίων σε κτίρια με οικολογική συμπεριφορά και

β) τη δημιουργία οικολογικής συνήθειας στους χρήστες (κυρίως κατοίκους).

Η ατμοσφαιρική ρύπανση, αποτέλεσμα των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων σε συνδυασμό με την αύξηση την καταναλισκόμενης ενέργειας ανά άτομο, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της σύγχρονης εποχής. Ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές, το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης καθίσταται πρωτεύον, λόγω των επιπτώσεων της στην υγεία του πληθυσμού και γενικότερα στην ποιότητα της ζωής τους. Συστηματικές πειραματικές μετρήσεις, για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε διάφορες πόλεις ανά τον κόσμο, αποδεικνύουν την ολέθρια επίδραση της αυξημένης συγκέντρωσης των ρυπαντών στην επιβάρυνση της υγείας των κατοίκων στις αστικές περιοχές και όχι μόνο. Το τελευταίο τεκμηριώνει και την έντονη δραστηριότητα πολλών επιστημόνων στον τομέα της περιβαλλοντικής ρύπανσης και ειδικότερα στην περιοχή που σχετίζεται με τον προσδιορισμό της συγκέντρωσης των αερίων ρυπαντών στην ατμόσφαιρα.

Αντικείμενο ιδιαίτερης πειραματικής και θεωρητικής μελέτης αποτελεί η αέρια ρύπανση στο άμεσο περιβάλλον του ανθρώπου, δηλαδή στους αστικούς δρόμους, που αναφέρεται σαν το επίπεδο της μικροκλίμακας. Στον χώρο αυτό ο πλέον σημαντικός παράγοντας εκπομπής ρυπογόνων ουσιών είναι τα οχήματα. Για το λόγο αυτό, καθίσταται αναγκαίος ο πλέον ακριβής προσδιορισμός της διασποράς των καυσαερίων των οχημάτων, που κινούνται στο επίπεδο του δρόμου ενδιάμεσα των κτιρίων-οικισμών, καθόσον οι άνθρωποι που βρίσκονται σ' αυτό το επίπεδο δέχονται μεγαλύτερη έκθεση στους αέριους ρυπαντές από τις υπολογισμένες τιμές των ευρύτατα διαδεδομένων μοντέλων μακροκλίμακας. Η συνεισφορά των οχημάτων στην ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλείται από την αποκλειστική χρήση των μηχανών εσωτερικής καύσης, που αποτελούν και την πηγή των αερίων ρυπαντών. Οι ρυπαντές αυτοί εκπέμπονται στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον από:

- Την εξάτμιση των καυσαερίων

- Τον στροφαλοθάλαμο (crank case breather) της μηχανής, που στους κινητήρες της σύγχρονης τεχνολογίας ρυθμίζεται

- Τις απώλειες από την εξάτμιση των υγρών καυσίμων, που βρίσκονται στη δεξαμενή καυσίμων ή στο θάλαμο μίξης

- Τους εξατμιζόμενους υδρογονάθρακες κατά τη διάρκεια τροφοδότησης καυσίμου στη δεξαμενή των καυσίμων

Από τις προαναφερόμενες πηγές αερίων ρύπων για τα οχήματα, η πιο σημαντική είναι η εξάτμιση των καυσαερίων και οι κυριότεροι αέριοι ρυπαντές είναι:

- Οι υδρογονάνθρακες (ΗxCy)

- Τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx)

- Τα παράγωγα θείου

- Τα μέταλλα (Pb)

- Τα οξείδια του άνθρακα (COx)

- Το όζον (Ο3 - δευτερογενές)

Από τους παραπάνω ρυπαντές, αξιόλογο είναι το ποσοστό εκπομπής μονοξειδίου του άνθρακα, το οποίο θεωρείται επικίνδυνα ασφυξιογόνο, λόγω του ότι επιδρά στην αιμογλοβίνη του αίματος και μειώνει την ικανότητα του στην μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς των κυττάρων και προκαλεί σημαντικές βλάβες στην καρδιά.

Ο προσδιορισμός της συγκέντρωσης των αερίων ρυπαντών στις αστικές περιοχές συχνά βασίζεται σε αριθμητικές μεθόδους πρόβλεψης. Σ' αυτές συνήθως λαμβάνονται υπόψη μετεωρολογικά στοιχεία μακροκλίμακας και πληροφορίες από το ποσό εκπομπής των ρυπαντών. Μία πολύ διαδεδομένη παραδοχή για την προσέγγιση του ατμοσφαιρικού πεδίου διασποράς των ρυπαντών είναι η θεώρηση ότι το έδαφος της πόλης είναι ένα επίπεδο τοποθετημένο στο μέσο ύψος των κτιρίων. Οι αριθμητικές λύσεις που προκύπτουν από αυτή την προσέγγιση λαμβάνονται σαν τα παρατηρούμενα μεγέθη στο επίπεδο του δρόμου. Αποτέλεσμα αυτών των μοντέλων είναι ότι οι υπολογισμένες τιμές της συγκέντρωσης των ρυπαντών στο επίπεδο του εδάφους, να έχουν απόκλιση από τις πραγματικές εντός των κοιλοτήτων μεταξύ των οικισμών. Αυτό συμβαίνει γιατί κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες ανέμου, η ροή μέσα στην κοιλότητα (κάτω από το σύνηθες επίπεδο εξομοίωσης) απομονώνεται από τα στρώματα ανέμου που βρίσκονται πάνω από τις πολυκατοικίες και οι τυχόν ανακυκλοφορίες μπορεί να προκαλέσουν την παγίδευση ρύπων, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με την μελέτη αστικών περιοχών και τον επηρεασμό των επιπέδων ρύπανσης από την κυκλοφορία των οχημάτων έχουν ασχοληθεί αρκετοί μελετητές χρησιμοποιώντας δειγματοληπτικές μεθόδους, πειραματικές συσκευές και αναπτύσσοντας διάφορα μοντέλα προσομοίωσης.

Η αστική ρύπανση αναφέρεται στην ρύπανση της ατμόσφαιρας από ρυπαντές. Οι πηγές των ρυπογόνων ουσιών ανάλογα με την σταθερή ή όχι θέση τους μπορούν να διακριθούν σε δύο κατηγορίες:

-   Στις κινητές πηγές ρυπογόνων ουσιών

-   Στις ακίνητες ή σταθερές πηγές ρυπογόνων ουσιών

Στις κινητές πηγές ρυπογόνων ουσιών ανήκουν κατά κύριο λόγο τα αυτοκίνητα, ενώ σε ειδικές περιπτώσεις συμπεριλαμβάνονται και τα αεροχήματα. Οι ρυπογόνες ουσίες που εκπέμπονται από κινητές πηγές είναι κατά κύριο λόγο το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), διάφορα οξείδια του αζώτου και υδροκαρβίδια. Το μέγεθος της εκπομπής των ρυπαντών από ένα αυτοκίνητο μεταβάλλεται με το χρόνο και αποτελεί συνάρτηση του "τρόπος οδήγησης", δηλαδή επιταχυνόμενη ή επιβραδυνόμενη κίνηση, κίνηση με σταθερή ταχύτητα, στάση με λειτουργία του κινητήρα στο "ρελαντί". Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την εκπομπή των ρυπαντών είναι η ύπαρξη μηχανισμού ελέγχου εκπομπών (φίλτρα), η κατάσταση του αυτοκινήτου, το μέγεθος του κινητήρα(κυβισμός) και άλλα. Επιπρόσθετα, η εκπομπή των ρύπων σε μία αστική περιοχή εξαρτάται άμεσα από την κατανομή των αυτοκινήτων στο χώρο και στο χρόνο. Παράγοντες που επηρεάζουν αυτή την κατανομή μπορεί να είναι συνθήκες μεταβαλλόμενης ροής, τοποθεσία βιομηχανικών περιοχών και εργάσιμες ώρες.

Στις σταθερές πηγές ρυπογόνων ουσιών ανήκουν κατά κύριο λόγο οι βιομηχανίες, βιοτεχνίες και τα διυλιστήρια. Οι μονάδες θέρμανσης στις οποίες χρησιμοποιείται ως καύσιμο πετρέλαιο, επίσης, είναι ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην αύξηση της μόλυνσης της ατμόσφαιρας, κυρίως κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Το πιο σημαντικό παράγωγο των σταθερών πηγών είναι το διοξείδιο του θείου, ενώ δεν μπορεί να αμεληθεί και η εκπομπή σημαντικών ποσοτήτων οξειδίων του αζώτου.

Αναφορικά με τις παραμέτρους που επηρεάζουν την διασπορά των αερίων ρυπαντών, αυτές ταξινομούνται στις παρακάτω κατηγορίες:

-   Θέση και χαρακτηριστικά των πηγών εκπομπής

-   Μετεωρολογικοί παράγοντες

-   Γεωμετρικά χαρακτηριστικά ή διαμόρφωση χώρου

Ο νέος Κανονισμός Ορθολογικής Χρήσης και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΟΧΕΕ), που αντικαθιστά το κανονισμό θερμομόνωσης των κτιρίων και ορίζει ως αρχή την ενεργειακά ορθολογική λειτουργία των κτιρίων, με την εφαρμογή του θα δώσει λύση μόνο σε ότι αφορά στα νέα κτίρια και δε παρεμβαίνει ουσιαστικά στην επίλυση του προβλήματος των πόλεων εφόσον στα κεντρικά και ιδιαίτερα βεβαρημένα σημεία τους τα περισσότερα κτίσματα είναι κατασκευές της περιόδου 1960~1980 και στα οποία δεν έχουν εφαρμοσθεί κανόνες θερμομόνωσης και ενεργειακής συμπεριφοράς. Σκοπιμότερη θα ήταν η δημιουργία νομοθετήματος που να αφορά σε Κανονισμό Οικολογικής Συμπεριφοράς (ΚΟΣ), ο οποίος δεν θα περιλαμβάνει μόνο ενεργειακές παρεμβάσεις αλλά και άλλες που να σχετίζονται τόσο με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τη ποιότητα ζωής και την κοινωνική θέση και στάση των κατοίκων (θα μπορούσε να αναφερθεί και ως «Κώδικας Οικολογικής Συμπεριφοράς»). Παράλληλα δεν δημιουργούνται οι συνθήκες εκπαίδευσης των κατοίκων, ειδικότερα των βεβαρημένων περιοχών και δεν δημιουργούνται ελπίδες βελτίωσης των συνθηκών ζωής στις εν λόγω περιοχές.

Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πρόταση είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος μέσω της λογικής της ενιαίας διαχείρισης των τετραγώνων. Το «Ενεργό Τετράγωνο» όπως αυτό αποκαλείται (ή κατ΄αντιστοιχία «Οικολογικό Τετράγωνο»), αντιμετωπίζεται ως ενιαίος φορέας ενεργειακής και οικολογικής διαχείρισης.

Με βάση τα παραπάνω προτείνεται η πιλοτική εφαρμογή του «Οικολογικού Τετραγώνου» με την επιλογή οικοδομικών τετραγώνων σε κεντρικά σημεία των δήμων για την ανάπτυξη προγράμματος ενιαίας εφαρμογής του. Η πρόταση αυτή δίνει τη δυνατότητα μελέτης και εφαρμογής των παρεμβάσεων οι οποίες προβλέπεται να βελτιστοποιήσουν τις συνθήκες διαβίωσης και οικολογικής συμπεριφοράς των κατοίκων.

Οι δυνατές παρεμβάσεις αφορούν στα παρακάτω:

1. Επισκευές στο κτιριακό κέλυφος με σκοπό την οικολογική συμπεριφορά του (εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, βελτίωση τοπικού κλίματος και ποιότητας ζωής και ανάπτυξη κοινωνικότητας). Σε αυτά περιλαμβάνονται το φυτεμένο δώμα και τα εσωτερικά αίθρια, άλλα παθητικά ηλιακά συστήματα, ηλιακές καμινάδες κλπ.

2. Ενοποίηση των ενεργειακών εγκαταστάσεων και βελτιστοποίηση του σχεδιασμού τους, με σκοπό την Ορθολογική Χρήση και την Εξοικονόμηση Ενέργειας. Συμπαραγωγή και υβριδική εκμετάλλευση της θερμικής ενέργειας, διαμόρφωση συστημάτων ψύξης και θέρμανσης κλπ.

3. Εφαρμογή συστημάτων φυσικού αερισμού, κλιματισμού και φυσικού φωτισμού,

4. Δημιουργία χώρων κοινής χρήσης με κάλυψη πρασίνου (κοινόχρηστοι χώροι οικοπέδου, φυτεμένα δώματα κ.λπ.),

5. Διαμόρφωση χώρων ασφαλούς στάθμευσης αυτοκινήτων με παράλληλο έλεγχο της περιοχής μέσω του συστήματος BEMS (Building Energy Management System),

6. Εφαρμογή μεθόδων κοινής, οικολογικής και επί της οικίας διαχείρισης των απορριμμάτων. Εντός του «Οικολογικού Τετράγωνου» η αρχική ταξινόμηση, ο διαχωρισμός η αρχική ανακύκλωση και αξιοποίηση και η κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων με σκοπό την παραγωγή «φυσικού» οικολογικού λιπάσματος.

7. Εφαρμογή κοινού συστήματος βιολογικού καθαρισμού για την ανακύκλωση των υγρών αποβλήτων, με σκοπό τη δημιουργική ανακύκλωση του νερού και τη μείωση του φορτίου των κεντρικών δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης. Διπλά αποχετευτικά δίκτυα όπου είναι δυνατό, δεξαμενή αποθήκευσης όμβριων, ανακύκλωση νερού ποτίσματος με παράλληλη εφαρμογή εξατμιστικής ψύξης.

8. Εφαρμογή μεθόδων κοινής διαχείρισης χώρων για αθλοπαιδιές, παιδικές χαρές και χώρους αναψυχής, συνάθροισης κοινού, αθλητικές εγκαταστάσεις.

9. Πρόσληψη Τεχνικού Υπεύθυνου τετραγώνου.

10. Κοινός παιδικός σταθμός με πρόσληψη εκπαιδευτικού (Μια επιπλέον προοπτική η οποία μειώνει το κόστος ζωής των κατοίκων και αυξάνει τη κοινωνικότητα).

11. Κοινός σταθμός ανοικτής προστασίας ηλικιωμένων (Μια επιπλέον προοπτική η οποία χωρίς κόστος αυξάνει τη κοινωνικότητα).

12. κ.λπ.

Οι παρεμβάσεις αυτές δημιουργούν σοβαρές επιπτώσεις στη διαμόρφωση καλύτερου ποιοτικά και αισθητικά φυσικού περιβάλλοντος, εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων, ορθολογική διαχείριση και αξιοποίηση των απορριμμάτων και εν γένει βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Πολύ ενδιαφέρον αντικείμενο και με σημαντική οικολογική αξία, όσον αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος από εκπομπές ρύπων και όχι μόνο, αποτελεί η εφαρμογή του φυτεμένου δώματος των κτιρίων με τη μορφή Roof garden ή με την προσθήκη αυτόνομων θαμνωδών φυτών σε γλάστρες στην ταράτσα ειδικότερα όταν αυτό συνδυασθεί με βιολογικές καλλιέργειες.

Είναι γενικά γνωστό ότι με την εξάτμιση (evapotranspiration) μεγάλες ποσότητες ηλιακής ακτινοβολίας μπορούν να μετατραπούν σε λανθάνον φορτίο, το οποίο εμποδίζει την αύξηση της θερμοκρασίας. Ένας τρόπος για να αυξηθεί η εξατμιζόμενη επιφανειακή περιοχή των μεγάλων πόλεων, είναι να καλυφθούν οι οροφές των κτιρίων με καλλιεργήσιμο πράσινο. Η πράσινη κάλυψη πάνω από ένα κτίριο έχει ψυκτικό αποτέλεσμα στα περίχωρα και επίσης μειώνει το ψυκτικό φορτίο για το εσωτερικό των κτιρίων

Η εφαρμογή της ιδέας του φυτεμένου δώματος σε ευρεία κλίμακα, εξυπηρετεί την βελτίωση της αποπνικτικής ατμόσφαιρας, λειτουργώντας σαν βάση για την μείωση του διοξειδίου του άνθρακα με αντίστοιχη παραγωγή οξυγόνου. Παράλληλα εξαιτίας της ενεργειακής απορρόφησης με την παραπάνω διαδικασία και την δημιουργία υδρατμών μειώνεται κατά τη διάρκεια του θέρους η θερμοκρασία στην περιοχή της φύτευσης. Η διαρκής ηλιακή ακτινοβολία και η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας περιβάλλοντος, είναι οι κύριες αιτίες της μεγάλης ζήτησης για ψυκτικά φορτία κατά τη διάρκεια του θέρους, αφού παρουσιάζεται έντονη διείσδυση από την οροφή των κτιρίων.

Σε αντίθεση η δημιουργία πράσινων οροφών επηρεάζει σημαντικά την μείωση των φορτίων αυτών και κυρίως τις ώρες αιχμής, με αποτέλεσμα η εξοικονόμηση να φτάσει στο 30-35% των φορτίων της οροφής του τελευταίου ορόφου.

Μετά την παραμετρική μελέτη βγαίνει το συμπέρασμα ότι πέρα από αισθητική, περιβαλλοντική και οποιαδήποτε άλλη θετική επίδραση, η τοποθέτηση φυτεμένου δώματος είναι επίσης σημαντική λόγω της εξοικονόμησης ενέργειας που οφείλεται κυρίως στην μείωση των καλοκαιρινών περιβαλλοντικών φορτίων.

Η εξοικονόμηση ενέργειας προσδιορίζεται περίπου στο 30-35% των φορτίων της οροφής και κατά ένα μέσο ποσοστό 20-25% των φορτίων του εδάφους.

Χαρακτηριστικά των παραπάνω είναι ότι η μείωση της ώρες αιχμής φτάνει το 40%, που σημαίνει επιπρόσθετο δευτερεύον κέρδος στην ευρεία παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας με σκοπό την εξυπηρέτηση των αναγκών των πόλεων.

Αυτή η γνώση οδηγεί στην διατύπωση της αναγκαιότητας για την επέκταση τέτοιου είδους εγκαταστάσεων στις μεγάλες πόλεις αφού προσφέρουν λογικά ενεργειακά και περιβαλλοντικά κέρδη.

Πέραν όμως της εξοικονόμησης ενέργειας η εφαρμογή του «Οικολογικού Τετραγώνου» συμβάλει δραστικά και σε άλλα μεγέθη της ζωής που χαρακτηρίζονται ως πρωταρχικά στην ποιότητα ζωής σε μεγαλουπόλεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:

α. Η μείωση των ρύπων του περιβάλλοντος, με την μείωση της λειτουργίας των εγκαταστάσεων θέρμανσης και κλιματισμού και μάλιστα στις ώρες αιχμής     (ποσοστό 10% σε μέση ετήσια βάση) περίπου 162,50 €/100m2 και έτος

β. Η μείωση της θερμοκρασίας στις πόλεις κατά την περίοδο του θέρους εφόσον δεν απαιτείται πλέον τόσο ευρεία χρήση για την κάλυψη των αιχμών ανάγκης και μάλιστα κατά τις ώρες που οι υπόλοιποι ρύποι είναι σε έξαρση (ώρες αιχμής κυκλοφορίας κ.λπ.) (ποσοστό 15~20 σε μέση ετήσια βάση, μείωση της θερμοκρασίας κατά 1,5~2Κ κατά το μέγιστο του θέρους) αυτό επιφέρει οικονομικό όφελος από μείωση ενεργειακών αναγκών κατά 47,73€/100m2 και έτος

γ. Η δημιουργία χώρων αναψυχής στον αυτό χώρο με την κατοικία ή την εργασία, κάτι που δημιουργεί συνθήκες μετατροπής του κλίματος ÛαπομόνωσηςÜ των κατοίκων των μεγαλουπόλεων, μείωση των κινδύνων και του φόβου της ψυχοσωματικής ανάπτυξης των παιδιών και των προβλημάτων της, κ.λπ.

δ. Η μείωση του κόστους αποκομιδής των στερεών απορριμμάτων και της διαχείρισής και αξιοποίησής τους (με μείωση του όγκου και καταμερισμό του είδους στη βάση της παραγωγής τους) (ποσοστό μείωσης του τελικού απορριπτόμενου υλικού πλέον του 60%) αυτό επιφέρει οικονομικό όφελος από πώληση εμπορικών απορριμμάτων κατά 251.59€/100m2 και έτος

ε. Η μείωση της απόρριψης απορριμμάτων στο κοινής χρήσης περιβάλλον (με μεταβολή της συμπεριφοράς των πολιτών και μείωση της ανάγκης μετακινήσεων) (ποσοστό μείωσης των μετακινήσεων των πολιτών κατά μέσο όρο πλέον του 3%) αυτό επιφέρει οικονομικό όφελος από μη μετακινήσεις κατά 77,12 €/100m2 και έτος.

στ. Η μείωση των ακραίων φαινομένων των πόλεων εφόσον οι φυτεμένες οροφές και το πράσινο περιβάλλον συμβάλει σημαντικά στη μείωση της θερμοκρασίας κατά το θέρος και στη διατήρηση θετικών τιμών της κατά το χειμώνα.

ζ. Η μείωση του κόστους χρήσης των κοινής χρήσης χώρων όπως είναι οι οδικές αρτηρίες κ.λπ. με μείωση των μετακινήσεων των σχολικών. Η παρουσία εσωτερικού παιδικού σταθμού ή και νηπιαγωγείου οδηγεί σε μηδενισμό των μετακινήσεων σχολικών για αυτές τις ανάγκες. Αυτό επιφέρει οικονομικό όφελος από μη μετακινήσεις κατά 0,29 €/100m2 και έτος.

η. Η μείωση των ρύπων που συνεπάγεται αυτή η διαδικασία. (ποσοστό 0,2%)

θ. Η μείωση των ρύπων λόγω της βέλτιστης ποιότητας λειτουργίας των εγκαταστάσεων μέσω του συνεχούς και υπεύθυνου ελέγχου.   (ποσοστό 5~7%)

ι.   Η μείωση του κόστους επιβίωσης λόγω της ορθολογικής διαχείρισης της ενέργειας. (ποσοστό 3,5~7% στο οικογενειακό εισόδημα σε ετήσια βάση) και επιφέρει οικονομικό όφελος κατά 1044,49 €/οικογένεια (100m2 ) και έτος.

κ. Η βελτίωση των συνθηκών αέρα μέσω της συμπεριφοράς της φύτευσης (φιλτράρισμα αέρα, μείωση θορύβων παραγωγή οξυγόνου την ημέρα με αντίστοιχη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα κ.λπ.)

λ. Η μείωση της εγκληματικότητας και βελτίωση της προστασίας των πολιτών μέσω του αυτομάτου ελέγχου των χώρων των «Οικολογικών τετραγώνων» με κατά συνέπεια μείωση της αναγκαιότητας χρήσης αστυνομικών οργάνων, που επιφέρει επιπλέον οικονομικό και κρατικό όφελος

Με την περιβαλλοντική διαχείριση μετά την επένδυση παρουσιάζονται ιδιαίτερα ελκυστικά οφέλη με κυρίαρχα κατ΄ αρχάς τον πλήρη αποκλεισμό της εκπομπής σωματιδίων εφόσον καταργείται - μειώνεται η χρήση πετρελαίου και μειώνεται χαρακτηριστικά η εκπομπή των αερίων ρύπων με την χρήση του πλέον λιγότερο ρυπογόνου καυσίμου (δηλαδή του Φυσικού Αερίου).

Η χρήση συστήματος απορρόφησης και εναλλακτών απορριπτόμενης θερμότητας τόσο για τον αέρα, όσο και για το νερό, οδηγεί σε παραπέρα περιβαλλοντικά οφέλη. Τέλος, η αποθήκευση τόσο της θερμικής όσο και της ψυκτικής ενέργειας σε δεξαμενές αποθήκευσης οδηγεί σε μεταφορά των φορτίων σε ώρες μη αιχμής με αποτέλεσμα την αποφόρτιση του τοπικού ηλεκτρικού δικτύου και την μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων από τις κεντρικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού (τοπική ΔΕΗ).

Με αυτό το τρόπο, συνοψίζουμε τα οφέλη στους εξής τομείς:

α. Περιβαλλοντικά: Με τις πιο πάνω επεμβάσεις επιτυγχάνεται μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων από τη συνολική λειτουργία του «Οικολογικού Τετραγώνου» και βελτίωση της αισθητικής και υγιεινής του περιβάλλοντος. Οφέλη περιβάλλοντος προκύπτουν και για την ευρύτερη περιοχή εφόσον μειώνεται χαρακτηριστικά η απορροφούμενη από το κτίριο ηλεκτρική ενέργεια και αποφορτίζετε η μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της περιοχής.

β. Ενεργειακά: Με τις πιο πάνω επεμβάσεις επιτυγχάνεται μείωση του φορτίου κλιματισμού χειμώνα - θέρους και μείωση της απορροφούμενης ενέργειας σε όλες τις ηλεκτρικές και θερμικές καταναλώσεις. Όσον αφορά στο σύστημα παραγωγής θερμού νερού χρήσης επιτυγχάνεται μέχρι και 70% μείωση του κόστους λειτουργίας κάποιες εποχές και ώρες.

γ. Οικονομικά: Με τις πιο πάνω επεμβάσεις επιτυγχάνεται μείωση του κόστους λειτουργίας όλων των εσωτερικών εγκαταστάσεων του κτιρίου και συνολική μείωση του κόστους αγοράς και μετατροπής ενέργειας. Η οικονομική επιβάρυνση που προκύπτει από τις αρχικές αυξήσεις του κόστους των επιλεγμένων υλικών και εγκαταστάσεων αποσβένεται ταχύτατα.

Συμπέρασμα: Αλήθεια το κόστος επιδότησης αυτού του εγχειρήματος (με ποσοστό 50%) και που, εκτός των άλλων, σχετίζεται άμεσα με την ποιότητα ζωής και την ποιοτική εξέλιξη των πολιτών και της κοινωνίας και που για κάθε μικρό χωριό (περίπου 900 κάτοικοι ανά οικολογικό τετράγωνο κοστίζει στο κράτος εφάπαξ μόλις 1.357.488,0€.

Οι εμπνευστές της πρότασης είναι εκτός του γράφοντος:

Ο (εκλιπών) Ρήγας Ρηγόπουλος, πρώην Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών & Επιτ. Πρόεδρος Ελλ. Εταιρίας Ηλιακής Ενεργείας (ΕΛΕΤΗΛΕΝ) Ελληνικού Τμήματος της International Solar Energy Society,

Ο Κώστας Γρ. θεοφύλακτος, πρώην Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού & Θερμότητας (ΕΣΣΗΘ) μέλος της COGEN EUROPE

Τα μέλη του εργαστηρίου περιβαλλοντικών ερευνών του ΤΕΙ Χαλκίδας

Και τα μέλη της εταιρείας

 

Κοινωνική Δικτύωση

Όλα τα
Facebook του δικτύου

fb trnsp

Ενδιαφέροντα Blogs

Όλα τα
Blogs του δικτύου

blog trnsp

Hellas2Day

hellasday2

ILoveAthens

i love athens

Βασίλης Τακτικός

Βασίλης Τακτικός - προσωπικός ιστότοπος

Συνδεδεμένοι

Έχουμε 24 επισκέπτες συνδεδεμένους

Επιισκέπτες

web counter