ΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΜΕ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ |
Πέμπτη, 15 Σεπτέμβριος 2022 16:10 |
«Τοπικές κοινωνικές Συμπράξεις» του Βασίλη Τακτικού Οι «Τοπικές κοινωνικές Συμπράξεις» είναι τοπικά σύμφωνα κοινωνικής επιχειρηματικότητας, με αντικείμενο τις συνέργειες που μπορούν να αναπτύξουν οι Δήμοι, με Κοινωνικούς συνεταιρισμούς και οργανώσεις της κοινωνίας Πολιτών, για τη προώθηση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και την επινόηση δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Πρόκειται, για τοπικές επενδύσεις που στοχεύουν να καλύψουν κοινωνικές ανάγκες εκεί που δεν ενδιαφέρεται να επενδύσει η αγορά καθώς, δεν υπάρχει κερδοφορία και δεν μπορεί να καλύψει το κράτος Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και κατ΄επέκταση η τοπική κοινωνία έχει αποδεδειγμένα περισσότερες ανάγκες: για παιδικούς σταθμούς, κέντρα υπερηλίκων, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης για τους νέους, Έχει ανενεργούς πόρους σε κτίρια και αγροκτήματα που δεν αξιοποιούνται και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν επεκτείνοντας τη μισθωτή εργασία με περισσότερους δημοτικούς υπαλλήλους. Οι συνεταιρισμοί όμως εργαζομένων, με την υποστήριξη της τοπικής Αυτοδιοίκησης μπορούν να αξιοποιήσουν αυτούς τους ανενεργούς πόρους, να προσφέρουν ποιοτικές και υπεύθυνες υπηρεσίες σε χαμηλότερο κόστος, Με βάση αυτή την προσέγγιση προτείνουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για (20) φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Σε αυτό το πρόγραμμα μπορεί να συμμετέχει ένας διπλάσιος τουλάχιστον αριθμός 40 -50, Στα τοπικά σύμφωνα κοινωνικής επιχειρηματικότητας, θα πρέπει να συμμετέχει επικουρικά και ένας πολύ μεγαλύτερος αριθμός από συλλογικότητες εθελοντισμού και αλληλοβοήθειας που δραστηριοποιούνται στην υγεία, Εναλλακτικά, σε σχέση με τους Δήμους, στα τοπικά σύμφωνα κοινωνικής επιχειρηματικότητας, δύναται να συμμετέχουν οι Τοπικές Αναπτυξιακές Εταιρείες, Συνεπώς, στόχος του προτεινόμενου σχεδίου είναι διαμορφώσει συνθήκες, Η διαφορά από τα Τοπικά Σύμφωνα απασχόλησης ( ΤΟΠΣΑ) τα οποία εφαρμόστηκαν στη προηγούμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ, είναι ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ Κεντρικός στόχος του έργου «SynergiesofSocialCooperativeswithLocalGovernmentandCivil Society»είναι η επινόηση δημιουργίας θέσεων εργασίας με βάση την κοινωνική επιχειρηματικότητα, Ο στόχος αυτός είναι ένας από τους πέντε (5) θεμελιώδεις στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αναφέρεται ότι μέχρι το 2020 πρέπει να επιτευχθούν στόχοι της εξασφάλισης της απασχόλησης για άτομα ηλικίας 20-64 ετών. Οι πόροι αυτοί μολονότι σημαντικοί δεν αξιοποιούνται λόγω υψηλού κόστους λειτουργίας για τον καθένα φορέα ξεχωριστά Ειδικότερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση που διαθέτει πάγιο εξοπλισμό και κτιριακές εγκαταστάσεις Ωστόσο, υπάρχουν κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη υπηρεσιών που δεν πρέπει να αγνοηθούν ειδικότερα αν λάβουμε υπόψη μας ότι μπορούν να συμβάλουν ως ένα βαθμό με εισφορές για να λειτουργήσουν οι υπηρεσίες αυτές , Και τέλος υπάρχουν κοινωνικοί συνεταιρισμοί που θα μπορούσαν να αναλάβουν την λειτουργία αυτών των υποδομών υπεργολαβικά, εξασφαλίζοντας την λειτουργία τους με συγχρηματοδότηση, Θεωρούμε ότι, το πρόβλημα που παρουσιάζεται για την υλοποίηση του προτεινόμενου σχεδίου είναι το έλλειμμα οργανωτικής τεχνογνωσίας και επιμόρφωσης των εμπλεκομένων σε μια διαδικασία επιχειρηματικότητας και συνεργατισμού. ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΜΑΔΕΣ -ΣΤΟΧΟΙ Τα προτεινόμενο έργο απευθύνεται άμεσα σ (20) φορείς Τοπικής ,με κριτήριο ότι διαθέτουν ανενεργούς υλικούς πόρους (κτίρια, αγροκτήματα, φυσικά πάρκα κ.τ.π) Απευθύνεται σε ένα διπλάσιο τουλάχιστον αριθμός 40 -60 εργασιακούς και κοινωνικούς συνεταιρισμούς η ενώσεις αυτών οι οποίοι που θα συμπράξουν με τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ένας πολύ μεγαλύτερος αριθμός από συλλογικότητες, εθελοντισμού και αλληλοβοήθειας που δραστηριοποιούνται στην υγεία, τον πολιτισμό, Όλοι αυτοί φορείς θα συμμετάσχουν κατ΄αρχή στο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Μέντορες» το οποίο έχει δοκιμαστεί ως καλή πρακτική στην Ελλάδα αξιοποιώντας ένα δίκτυο συνταξιούχων εθελοντών επιμορφωτών Στη συνέχεια αυτοί οι φορείς θα υπογράψουν σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ τους όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο για συγκεκριμένες ανάγκες κοινωνικής επιχειρηματικότητας που έχει ο κάθε τόπος. Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Η βασική προσέγγιση του έργου είναι η υπέρβαση του δόγματος της μισθωτής εργασίας, στο χώρο του δημοσίου και η εισαγωγή ενός συνεργατικού μοντέλου με τριμερή τοπική συμφωνία Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συνεταιρισμών εργαζομένων και κοινωνικών ομάδων οφελουμένων που έχουν ανάγκη συγκεκριμένων και διαπιστευμένων υπηρεσιών. Πρόκειται για ένα μοντέλο ανάμεσα στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Ένα παράδειγμα που ενδιαφέρει καθολικά τις τοπικές κοινωνίες και τους Δήμους είναι η ανάπτυξη ενεργειακών συνεταιρισμών. Μετά τη χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση του 2008, το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό των χωρών που αντιμετωπίζουν κρίση και ειδικότερα οι χώρες του Ευρωπαϊκού νότου όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ισπανία, είναι η συρρίκνωση της μισθωτής εργασίας με διόγκωση της ανεργίας. Δεν είναι μόνον η κρίση του δημόσιου χρέους που συνήθως μονοδιάστατα προβάλλεται, αλλά πιο ουσιαστικός λόγος για τη μείωση της απασχόλησης είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι δυσκολίες μετάβασης που αντιμετωπίζουν αυτές οι χώρες από τη 2η στην 3η βιομηχανική επανάσταση. Βλέπουμε ότι οι πιο σημαντικοί τομείς της συρρίκνωσης της απασχόλησης είναι οι άλλοτε κραταιοί τομείς στο τομέα της απασχόλησης, ο τραπεζικός τομέας, η δημόσια διοίκηση, οι κοινωνικές υπηρεσίες κλπ. Επομένως, ούτε το κράτος ούτε οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν πρόσθετες θέσεις εργασίας. Ζητούμενο είναι πλέον οι λιγότερες απώλειες. Υπό αυτές τις συνθήκες, Μέχρι τώρα, η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι νέες θέσεις εργασίας μπορούν να δημιουργηθούν κυρίως στον συνεταιριστικό τομέα. Οι χώρες με υψηλό ποσοστό κοινωνικής οικονομίας, όπως είναι οι Κάτω Χώρες, Ο ατομικός τρόπος «αυτοαπασχόλησης» που αναπτύχθηκε κατά την προηγούμενη περίοδο είναι επίσης κατιούσα , καθώς τα λειτουργικά κόστη και τα φορολογικά βάρη είναι υψηλά. Η προσέγγιση αυτή είναι η πιο αντικειμενική για τα δομικά προβλήματα ανεργίας και μας δίνει την δυνατότητα να δούμε τη γενεσιουργό αιτία προς αντιμετώπιση του προβλήματος. Η ΑΝΑΓΚΗ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ Σε εθνικό επίπεδο, ο δημόσιος τομέας βαρύνεται με υψηλότατο δημόσιο χρέος αντιθέτως, οι δήμοι και οι πόλεις ως ξεχωριστές οντότητες δεν βαρύνονται από το δημόσιο χρέος και στο βαθμό που δεν είναι χρεωμένοι οι ίδιοι, Να αξιοποιήσουν έτσι τις δυνατότητες από τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες της 3ης και 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Η τοπικότητα όσο κι αν φαντάζει παράδοξο από πρώτη άποψη, ευνοείται από την τάση της παγκοσμιοποίησης και διακρατικότητας. Είναι το αντίδοτο άλλωστε στη συγκεντροποίηση της παγκόσμιας αγοράς, Οι βασικές εδαφικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν χώρες όπως η Ελλάδα είναι οι ανισότητες μεταξύ των περιφερειών, το κύμα της οικονομικής μετανάστευσης , Η διακρατικότητα εξασφαλίζει στους Δήμους τις τοπικές κοινωνίες και στις πόλεις την δυνατότητα να κινηθούν έξω από το ασφυκτικό πλαίσιο του έθνους κράτους, να αντλήσουν τεχνογνωσία και κεφάλαια ώστε μπορούν να επενδύσουν Επομένως το στρατηγικό πλεονέκτημα των Δήμων και των πόλεων είναι ότι μπορούν να διαμορφώσουν πλέον ισχυρά δίκτυα, με τα μέσα επικοινωνίας που διαθέτουν να επεκταθούν σε διακρατικά κοινωνικά δίκτυα, Έτσι τα «οικονομικά των θεσμών που αντικειμενικά σήμερα περιορίζονται στο επίπεδο του κράτους μπορούν να βρουν ένα νέο πεδίο εφαρμογής, ΤΑ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Η δημιουργία παραδείγματος εφαρμογής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση έργου αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος σε 20 Δήμους θα δώσει ώθηση στην αξιοποίηση των ανενεργών πόρων Στόχος είναι να υπογραφούν σε κάθε Δήμο τριμερείς συμφωνίες με κοινωνικές ομάδες και ε ργασιακούς κοινωνικούς Συνεταιρισμούς για «Τοπικές κοινωνικές Συμπράξεις» σε μια σειρά από τομείς δραστηριότητας ανάλογα με τις επείγουσες ανάγκες για κάθε περιοχή. Συγκεκριμένα: στο τομέα της καθαριότητας, ανακύκλωσης, διαχείρισης πρασίνου και επανάχρησης επίπλων και συσκευών. Στον τομέα κοινωνικής φροντίδας, πρωτοβάθμιας υγείας και παροχών κοινωνικών υπηρεσιών για φροντίδα υπερηλίκων και αναπήρων, παιδικούς σταθμούς και ιατρικής φροντίδας στο σπίτι. Στο τομέα πολιτισμού και ψυχαγωγίας για την λειτουργία θεματικών πάρκων, κέντρων δημιουργικής απασχόλησης νέων. Στο τομέα της ενέργειας με την ανάπτυξη ενεργειακών Συνεταιρισμών. Στο τομέα της αγροδιατροφής για την καλλιέργεια συγκομιδή αγροκτημάτων που ανήκουν στους δήμους και τις εκκλησιαστικές κοινότητες και μένουν ακαλλιέργητα Στο τομέα του λογισμικού με την ανάπτυξη Συνεταιρισμών προγραμματιστών. Έτσι θα δοκιμαστεί στην πράξη ότι αυτή η θεσμική καινοτομία που αποτελεί ¨κλειδί» για τις «Έξυπνες Πόλεις» οι οποίες δεν κρίνονται μόνο οι εφαρμογές των προηγμένων τεχνολογιών στη καθημερινή διαχείριση. Εδώ θα πρέπει να θυμίσουμε τον ευρωπαϊκό κώδικα δεοντολογία για την εταιρική σχέση θεσπίζει κατευθυντήριες γραμμές για τα Ευρωπαικά διαρθρωτικά ταμεία όπου οι εταιρικές σχέσεις Θα πρέπει δηλ. να συνεργαστούν αρμόδιες περιφερειακές, τοπικές, δημοτικές και άλλες δημόσιες αρχές, οικονομικοί και κοινωνικοί εταίροι (π.χ. οργανώσεις εργοδοτών και εργαζομένων), εμπορικά επιμελητήρια, κοινωνία των πολιτών (π.χ. περιβαλλοντικοί εταίροι, μη κυβερνητικές οργανώσεις και φορείς υπεύθυνοι για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης, της ισότητας των φύλων και της εξάλειψης των διακρίσεων).
Η επίδραση των αποτελεσμάτων προς όφελος της τοπικής Κοινωνίας αναμένεται λόγω συνεργειών και για τους τρείς συμπράττοντες κοινωνικούς εταίρους, να έχει συγκεκριμένα μετρήσιμα οφέλη στα ακόλουθα: Εξοικονόμηση/Αξιοποίηση Πόρων. ü Αύξηση της Απασχολησιμότητας. ü Ενίσχυση της Επιχειρηματικότητας. ü Μειωμένο κόστος ανά μονάδα προσφερόμενης κοινωνικής υπηρεσίας. ü Αυξημένες παροχές υπηρεσιών στην τοπική κοινωνία με την ολοκληρωμένη αξιοποίηση των ανενεργών διαθέσιμων υλικών πόρων. ü Αυξημένη απόδοση των εργασιακών πόρων από τους συνεταιρισμούς εργαζομένων. ü Αυξημένη κοινωνική ευθύνη με το νέο μείγμα εργασιακών σχέσεων. ü Ενίσχυση των κοινωνικών δομών των Δήμων μέσω της κοινωνικής ενσωμάτωσης σε κοινωφελείς δράσεις των Δήμων. ü Ανάπτυξη της πολιτιστικής συμμετοχής και της πολιτιστικής επιχειρηματικότητας σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας . ü Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου στο περιβάλλον και πολιτισμό. ü Δημιουργία υλικής βάσης για την ανάπτυξη της συμμετοχικής Δημοκρατίας στους δήμους που θέλουν να αναπτύξουν την θεσμική και κοινωνική καινοτομία π.χ. Έξυπνες Πόλεις, Ενεργειακούς Συνεταιρισμούς κτλ. Μακροπρόθεσμα αναμένεται αυτές οι συνεργατικές σχέσεις να επιδράσουν καταλυτικά για την αντιμετώπιση της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας καθώς πρόκειται Οι μετρήσιμοι Δείκτες θα είναι ο αριθμός των εμπλεκομένων κοινωνικών εταίρων σε όλη την διαδικασία του έργου με την επιβεβαίωση της υπογραφής συμφώνων συνεργασίας. Μονάδα μέτρησης ,ο αριθμός των άμεσα συμμετεχόντων τόσο στην επιμόρφωση για την εφαρμογή του σχεδίου όσο και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στόχος είναι να συμμετάσχουν 500 άτομα στην ενημερωτική και επιμορφωτική διαδικασία και 100 άτομα να βρουν απασχόληση μέσα από τους εργασιακούς συνεταιρισμούς. ΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ Οι συνέργειες για την αξιοποίηση των ανενεργών πόρων θα θεσμοθετηθούν στο πλαίσιο της τοπικής συμμετοχικής δημοκρατίας, Με αυτή την έννοια η κοινωνική οικονομία μπορεί να είναι κομμάτι του συμμετοχικού προυπολογισμού. Η διαρκής αποτελεσματικότητα και βιωσιμότητα του σχεδίου μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, θα εξασφαλιστεί από την θεσμοθέτηση των μόνιμων «τοπικών κοινωνικών συμπράξεων» με τριμερή συμφωνία-των οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης των κοινωνικών Συνεταιρισμών και των οργανώσεων της κοινωνίας Πολιτών. Εκτιμάται ότι, η τριμερής συμφωνία συγχρηματοδότησης των κοινωνικών επιχειρήσεων είναι μια συνθήκη που ελαττώνει το βάρος της επένδυσης το οποίο είναι αναγκασμένος να καταβάλει ο κάθε φορέας, κάνοντάς το δυσβάσταχτο. Από την άλλη πλευρά είναι ευνόητο ότι συνεργατισμός, η συμμετοχικότητα και οι συνέργειες ομάδων που έχουν κοινούς στόχους μειώνουν το κόστος της διαμεσολάβησης, αντιμετωπίζοντας έτσι, την ασύμφορη την λειτουργία των μικρών επιχειρήσεων. Οι συνεταιρισμοί εργαζομένων με την υποστήριξη της τοπικής Αυτοδιοίκησης μπορούν να προσφέρουν ποιοτικές και υπεύθυνες υπηρεσίες σε χαμηλό κόστος Με την ολοκλήρωση του έργου το παράδειγμα της τριμερούς συνεργασίας για τις «τοπικές Συμπράξεις κοινωνικής επιχειρηματικότητας» Κατ΄αυτή την έννοια παραδοτέα θα είναι μια σειρά από θεσμικά εργαλεία και συμφωνίες που θα υπογραφούν στη διάρκεια του έργου. ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ Η συγκέντρωση του διανοητικού κεφαλαίου και της τεχνογνωσίας, αλλά και της εμπράγματης εμπειρίας από την συμμετοχή ουσιαστικά τριών διακριτών χώρων σε ένα κοινό έργο, Η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων μπορεί να διασφαλιστεί ως κοινωνικό μάθημα βιωματικής εμπειρίας για όλους τους εμπλεκόμενους. Να απλουστεύσει την περιπλοκότητα των συνεργατικών σχέσεων και συνεργειών με το παράδειγμα της αλληλέγγυας χρήσης και της εξοικονόμησης πόρων σε αντίθεση με την αδράνεια και στασιμότητα που υπάρχει σήμερα σε αυτές τις περιπτώσεις, Τέλος, η αυτοοργάνωση τμημάτων της περιφερειακής απασχόλησης μεγάλων οργανισμών και εταιρειών, μπορεί να μειώσει το διοικητικό κόστος και την παρακολούθηση έργων αφού, Συνεπώς αυτά τα πλεονεκτήματα του σχεδίου μπορούν να διασφαλίσουν την διάχυση την βιωσιμότητα και πολλαπλασιαστικότητα των αποτελεσμάτων και να ενισχύσουν την αρχή της εταιρικής σχέσης όπως προβλέπεταιΕυρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία. «Πώς θα ενισχυθεί η αρχή της εταιρικής σχέσης στα Ευρωπαϊκά Ταμεία;» στον δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. * ΒΑΣΙΚΟΙ ΟΡΟΙ Σχετικοί ενδιαφερόμενοι φορείς: αρμόδιες περιφερειακές, τοπικές, δημοτικές και άλλες δημόσιες αρχές, οικονομικοί και κοινωνικοί εταίροι (π.χ. οργανώσεις εργοδοτών και εργαζομένων), εμπορικά επιμελητήρια, κοινωνία των πολιτών (π.χ. περιβαλλοντικοί εταίροι, μη κυβερνητικές οργανώσεις και φορείς υπεύθυνοι για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης, της ισότητας των φύλων και της εξάλειψης των διακρίσεων). Συμφωνία εταιρικής σχέσης: Οι χώρες της ΕΕ πρέπει να καταρτίσουν και να εφαρμόσουν στρατηγικά σχέδια με επενδυτικές προτεραιότητες που να καλύπτουν όλα τα ταμεία και τα προγράμματα για την περίοδο 2014-2020. Οι συμφωνίες εταιρικής σχέσης αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη χώρα της ΕΕ, αφού πρώτα έχουν διαβουλευθεί με τους τοπικούς και περιφερειακούς εκπροσώπους, με εκπροσώπους από ομάδες συμφερόντων, την κοινωνία των πολιτών κ.λπ. Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 240/2014 — Ευρωπαϊκός κώδικας δεοντολογίας για την εταιρική σχέση στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών και επενδυτικών ταμείων. |